NJE Petőfi Sándor Gyakorló Általános Iskola és Óvoda
Gyengénlátó Változat

"Kutass-vizsgáld-használd!" (NTP-KTMK-MPA-12)

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

(A program célja és a haladási napló az oldal alján található)

Kutass-Vizsgáld-Használd! című pályázatunk tehetséggondozó programját a 4. évfolyamos, a természet titkai iránt kiemelkedően érdeklődő tanulókkal valósítottuk meg. A projekt a Nap körül forgott, a gyerekekkel ebben a témakörben kutakodtunk. Az 5 napos táborozás 2013. október 15-19. között zajlott, fő helyszíne a szabadszállási Strázsa-tanya volt. Innen kiindulva tettünk kirándulásokat a különböző vizsgálódási helyszínekre.

Előkészületként összeállítottuk az „Elvárás-fát", melyre mindenki felhelyezte a táborozással kapcsolatos egyéni elvárásait.


1. nap

 

  • A Nap, mint csillag (Látogatás a Kecskeméti Főiskola Csillagvizsgálójában)
  • A napfény (A csillagok, bolygók fénye, a fény sajátosságai)
  • Az éltető Nap (A napfény jelentősége az élet fenntartásában)
  • Kutatómunka a Kecskeméti Katona József Könyvtárban
  • Vadaspark
  • Éjszakai túra

 

Előre elkészítettük az „Elégedettségi tárcsáinkat" is, mellyel az egyes foglalkozások után fejezhettük ki, hogy melyik, mennyire tetszett.


A Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karán lévő Csillagvizsgáló vezetője, Kriskó Dávid előadása a Napról és a naprendszerről osztatlan sikert aratott. Sajnos a borús idő miatt a naptávcsővel nem tudtuk a Napfoltokat megnézni, de ígéretet kaptunk rá, hogy tavasszal bepótoljuk. Az Univerzumban tapasztalható távolságok, méretek lenyűgöztek bennünket.


Megismerkedtünk a Piaristák terén lévő Napóra „működésével". Megállapítottuk, hogy készítésekor még nem vették figyelembe a nyári óraátállítást, de egyébként meglepően pontos volt.


A további búvárkodás előtt lazítottunk egyet, a napsütéses őszi időjárásnak köszönhetően jót játszottunk a Vadaspark melletti játszótéren.


A Kecskeméti Vadasparkban egy állatgondozó volt segítségünkre az ott fellelhető állatok életével kapcsolatos tájékozódásban. Nagyon sok érdekességet mesélt.


Szorgalmasan jegyzeteltünk, mindent meg akartunk jegyezni.


Arra is lehetőségünk nyílt, hogy megsimogassunk néhány bentlakót.


Nem csak mi figyeltünk érdeklődéssel, többnyire a másik oldal is figyelt minket.


Az interjúkészítést Tomi vállalta, de mindannyian érdeklődve hallgattuk a gondozó válaszait.


Fáradtan érkeztünk meg a szállásra, de a takaródó idejére valahogy elszállt az álmosságunk…


A fiúk valahogy különösen felélénkültek.


2.nap

 

  • Napfelkelte megfigyelése
  • Projekttervezés
  • Kiállítás tervezése
  • A fény tulajdonságai
  • Tanya-túra
  • Bátorságpróba

 


Judit nénivel mindig kielemeztük, kinek mi tetszett legjobban, összegyűjtöttük, hogy mit tudunk, mit akarunk még megtudni, ill. mit sikerült megtanulni az egyes foglalkozás alkalmával.


A Tanya-túrán Csaba bácsi mutatta meg nekünk házi állatait.


Azt is megengedte, hogy mi etessük őket.


Aki akarta, kipróbálhatta a tanyán fellelhető, állatgondozáshoz használt szerszámokat is.


A lányok tojásokat gyűjtöttek.


Volt, aki a lóápolással próbálkozott meg.


Mindannyian gyűjtöttünk rőzsét, bíztunk benne, hogy az esti tábortűz jó sokáig fog tartani.


Pihenőidőben alig tudtunk választani, mivel játsszunk, olyan sok volt a lehetőség.

3.nap

 

  • A színek világa
  • Túra a homokdombokon
  • A napfény veszélyei
  • A víz körforgása
  • Lovaglás
  • Íjászat
  • Tábortűz

 

4. nap

  • A víz körforgása
  • Az időjárás elemei
  • Periszkóp készítése
  • Kaleidoszkóp készítése
  • Kenyérlángos-sütés

5.nap

  • Budapesti kirándulás: Természettudományi Múzeum,
  • Csodák Palotája
  • városnézés
  • A gyerekek írták a táborról:
  • Mi tetszett a legjobban?
  • Nagyon jól éreztem magam.
  • Nekem legjobban az erdő és az állatok helyszíne tetszett.
  • A kitűző és a periszkóp készítése tetszett a legjobban.
  • Az tetszett legjobban amikor az igazgató bácsival játszottunk.
  • A kaleidoszkóp-foglalkozás tetszett legjobban.
  • A lovaglás és az éjszakai túrák tetszettek legjobban.
  • Mindegyik jó volt.
  • A bátorság próbán éreztem magam a legjobban.
  • Az íjászat nagyon jó volt.
  • A napfonás Dórival tetszett a legjobban.
  • A kovászos kenyér sütése a legemlékezetesebb.

Mit tanultál?

  • A lóról nagyon sokat.
  • A csillagvizsgálóban megtanultam, hogy a Plútót törpebolygónak nevezzük.
  • A bolygókról sokat tanultam.
  • Íjászkodni.
  • A Nap is egy csillag, 150 millió km-re van tőlünk.
  • A lónak négy lábujjból nőtt össze a patája.
  • A Napon vannak napfoltok, és a leggyorsabb repülővel is 27 év alatt érnénk oda.
  • Azt, hogy nem szabad kivágni a fákat.
  • Sok érdekes növény, és állat nevét.
  • A Föld jó sokszor férne bele a Napba.
  • A borz nagyon nagyokat harap.
  • A kenyérlángos receptjét.
  • A kis őzikét nem szabad megfogni.
  • Periszkópot készíteni.